آموزشی, اخبار

گران‌ترین قهوه ها در دنیا کدامند؟

The most expensive coffees ORG

یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در دنیا قهوه نام دارد و افراد بسیاری در سراسر دنیا روزشان را با نوشیدن یک فنجان قهوه شروع می‌کنند. این نوشیدنی خوش عطر و خوش طعم انواع مختلفی دارد و در کشورهای مختلف در تمام کافه‌ها سرو می‌شود. همان طور که انواع مختلفی از قهوه وجود دارد قیمت‌های مختلفی هم برای این دانه خوشمزه از شوی تولید کنندگان اعلام می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم گران‌ترین قهوه‌ها در دنیا را به شما معرفی کنیم و در مورد نحوه تهیه آن‌ها مطالبی را با شما در میان بگذاریم. اگر این موضوع برای شما هم جالب است پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله در کنار ما بمانید.

The most expensive coffees 1

گران‌ترین قهوه‌ها در دنیا| قیمت‌هایی که مغزتان را به سوت کشیدن وادار می‌کند

یکی از گران ترین قهوه ها در دنیا قهوه Ivory نام دارد که از قهوه عربیکا گرفته شده و در کشور تایلند تولید می‌شود. شرکت تولید کننده این قهوه Black Ivory Coffee نام دارد که روش خاصی برای تولید این قهوه دارد. این قهوه که به عاج سیاه معروف است به این شکل تولید می‌شود. کارکنان گیلاس‌های قهوه را به فیل‌ها می‌دهند تا فیل‌ها این گیلاس‌ها را بخورند.

گیلاس‌ها درون معده فیل‌ها با اسید معده در تماس هستند و در طول فرایند گوارش از بدن فیل‌ها خارج می‌شوند. این دانه‌‌ها از درون مدفوع فیل‌ها جداسازی می‌شود و ادامه مراحل آن که شامل تفت دادن دانه‌ها و آماده سازی آن‌ها است توسط کارکنان شرکت انجام می‌شود.

تعداد کمی از دانه‌‌ها را می‌توان سالم پیدا کرد. زیرا بعضی از دانه‌ها توسط فیل‌ها جویده می‌شوند و بعضی از دانه‌‌ها هم در مدفوع فیل گم می‌شود. به همین دلیل خروجی به دست آمده بسیار کمتر از مقدار دانه‌های خورده شده توسط فیل‌ها است. جالب است بدانید که یک کیلوگرم از این قهوه ۳۰۰۰ دلار آمریکا قیمت دارد و جزو گران‌ترین قهوه‌های دنیا محسوب می‌شود.

قهوه Finca El Injerto قهوه‌ای لوکس و گران قیمت در جهان

یکی از قهوه‌های گران در دنیا قهوه Finca El Injerto نام دارد که از دانه‌هایی بسیار کمیاب و روغنی تهیه می‌شود. دانه‌ها بعد از جمع آوری در یک کانال شستشو قرار می‌گیرند و سپس دوبار شکسته می‌شوند تا کیفیت آن‌ها بهبود ویژه‌ای پیدا کند. اگر بخواهید یک کیلو از این قهوه ارزشمند را خریداری کنید باید ۱۱۰۰ دلار آمریکا بپردازید.

قهوه مدفوع گربه| قهوه‌ای به ارزش طلا

اگر بخواهیم به قهوه‌های گران در سراسر دنیا اشاره کنیم نمی‌توانیم قهوه مدفوع گربه را از قلم بیندازیم. این قهوه به قدری ارزشمند است که قیمت آن را معادل طلا می‌دانند. گران ترین قهوه ها در دنیا اغلب به روش‌های عجیبی تولید می‌شوند. حیوانی به نام زباد نخلی آسیایی در تهیه این قهوه نقش اصلی را ایفا می‌کند. این حیوان که موجودی شبیه به راکن یا گربه است گیلاس‌های قهوه را می‌خورد و بعد از عبور از دستگاه گوارش از طریق مدفوع دانه‌ها را پس می‌دهد. دانه‌ها از بین مدفوع جداسازی می‌شود و پس از پردازش و تمیز کاری مراحل تولید قهوه انجام می‌شود.

 

این دانه‌ها در بدن حیوان کمی تخمیر می‌شوند و علت طعم متفاوت این قهوه نیز همین است. این قهوه کپی لواک نام دارد و قدمت این روش تولید قهوه به قرن هجدهم میلادی برمی‌گردد. گربه زباد نخلی عاشق گیلاس‌های قهوه است و شبانه ساعات زیادی را در جنگل سپری می‌کند تا بهترین و رسیده‌ ترین گیلاس‌های قهوه را بخورد.

اما معده این حیوان نمی‌تواند این گیلاس‌ها را هضم کند و از طریق مدفوع آن را پس می‌دهد. فرایند هضم پروتئین‌های موجود در قهوه را تغییر می‌دهد و اسید معده باعث می‌شود تا  تلخی دانه‌های قهوه گرفته شود. به همین قهوه تهیه شده از این دانه‌‌ها طعم بسیار لطیفی دارد. هر ۵۰۰ گرم از این قهوه ۱۶۰ پوند قیمت دارد که بسیار گران است.

Hawaiian Kona Coffee | قهوه کونا هاوایی گران و خوش طعم

kona caffe

در دسته بندی گران ترین قهوه ها در دنیا به قهوه کونا هاوایی می‌رسیم که به دلیل کمیاب بودن گران است. بسیاری از فروشندگان مقدار کمی از این قهوه را با یک قهوه ارزان قیمت ترکیب می‌کنند و با قیمت قهوه کونا به فروش می‌رسانند. پس حتما از جایی قهوه کونا تهیه کنید که به آن مطمئن هستید. جالب است بدانید هر ۵۰۰ گرم  قهوه کونا هاوایی ۳۴ پوند قیمت دارد.

قهوه Los Planes Coffee | گران ترین قهوه ها در دنیا

یکی از قهوه‌های گران قیمت قهوه   Los Planes Coffeeنام دارد که در السالوادور و توسط خانواده Sergio Ticas Yeyes در مزرعه شخصیشان کشت می‌شود. این قهوه شامل طعم‌های نارنگی، کارامل و شکر قهوه‌ای است. ۵۰۰ گرم از این قهوه ۴۰ پوند قیمت دارد و افراد زیادی در سراسر دنیا طرفدار نوشیدن این قهوه هستند.

قهوه استار باکس | افزایش دهنده سطح انرژی

star box caffe

اگر به دنبال گران‌ترین قهوه در منوی استارباکس هستید به این قهوه می‌رسید که برای نوشیدن هر فنجان از این قهوه باید حدود ۴۸ دلار آمریکا بپردازید. به دلیل قیمت بالایی که این قهوه دارد تولید آن محدود است اما بعد از نوشیدن یک فنجان از این قهوه به شدت سطح انرژی بدن شما بالا می‌رود.

این قهوه دارای طعم‌های مختلفی است و در هر فنجان قهوه از قطعات وانیل، بستنی کاراملی، موز،‌ توت فرنگی،‌ کارامل، پودر پروتئین و دانه‌‌های سویا استفاده می‌شود.

قهوه Fazenda Santa Ines | گران ترین قهوه ها در دنیا

در دسته بندی گران ترین قهوه ها در دنیا به قهوه Fazenda Santa Ines می‌رسیم که طعمی میوه‌ای دارد و در کشور برزیل کشت می‌شود. قیمت ۵۰۰ گرم از این قهوه ۵۰ پوند است. اما علی رغم قیمت بالای آن به دلیل داشتن طعم شیرین و میوه‌ای طرفداران زیادی دارد.

قهوه‌ی کوه‌های آبی جامائیکا | قهوه‌ای با نوت‌های شکلات، سدر و موز

The most expensive coffees 5

درارتفاع حدود ۵۰۰۰ پا و در کوه‌های پربارش کشور جامائیکا قهوه‌ای کشت می‌شود که بسیار خوش طعم و معروف است. مهمترین و بزرگترین وارد کننده این قهوه کشور ژاپن است و مردم این کشور عاشق طعم بی‌نظیر این قهوه هستند. این قهوه اصلا تلخ نیست و شما هنگام نوشیدن آن ترکیبی از طعم‌های شکلات، سدر و موز را احساس می‌کنید. ۵۰۰ گرم از این قهوه خوش طعم ۵۰ پوند قیمت دارد و البته قیمت آن مانعی برای خرید این قهوه نخواهد بود.

قهوه سنت هلنا | قهوه‌ای در دل اقیانوس

این قهوه توسط ناپلئون بناپارت در جزیره سنت هلنا در وسط اقیانوس اطلس و در فاصله ۱۲۰۰ مایلی از ساحل غربی آفریقا کاشته شد. با توجه به موقعیت جغرافیایی این جزیره و سختی حمل و نقل قیمت این قهوه بسیار بالا است. خرید ۵۰۰ گرم از این قهوه خوش طعم ۸۰ پوند هزینه دارد. وجود عطر و طعم مرکبات در کنار طعم کارامل مزه بی‌نظیری به این قهوه بخشیده است.

The most expensive coffees 7

قهوه HACIENDA LA ESMERALDA

یکی از گران ترین قهوه ها در دنیا قهوه HACIENDA LA ESMERALDA نام دارد که محل کشت آن در اطراف کوه‌های بارو و در سایه درختان گوآوا است. طعم این قهوه بسیار خوشایند است و عطر بسیار خوبی هم دارد. برای خرید ۵۰۰ گرم از این قهوه شما باید ۳۵۰ تا ۴۰۰ دلار آمریکا بپردازید که مبلغ قابل توجهی است.

قهوه مولوکای| دانه‌های سیاه از هاوایی

یکی از جزایر هاوایی مولوکای نام دارد که به دلیل آب و هوای بسیار خوب به یکی از بهترین نقاط برای کشت دانه قهوه تبدیل شده است. قهوه مولوکای در این جزیره کشت می‌شود و اولین بار توسط یک تاجر آلمانی مطرح شد. یک گیاه کاتوایی قرمز رنگ این دانه قهوه بی‌نظیر را پرورش می‌دهد و این گیاه در خاک‌های آتشفشانی هاوایی رشد می‌کند. استفاده از درجه رست‌های دارک باعث ایجاد طعم بی‌نظیری در این قهوه می‌شود.

قهوه MI ESPERANZA با طعم آجیلی| گران ترین قهوه ها در دنیا

یکی از انواع قهوه که دارای طعمی آجیلی است و در زمره گران ترین قهوه ها در دنیا قرار دارد قهوه MI ESPERANZA نامیده می‌شود. هر ۵۰۰ گرم از این قهوه ۳۵ دلار آمریکا قیمت دارد. ویژگی‌ این قهوه نسبت به قهوه‌های معمولی این است که در مزه ثانویه خود تلخی بیشتری را ایجاد می‌کند. طعم این قهوه مخلوطی از انواع آجیل، میوه و ادویه است و طعمی منحصر به فرد دارد.

آشنایی با قهوه عربیکا

The most expensive coffees 6

یکی از گونه‌های معروف قهوه در جهان که در بین گران ترین قهوه های دنیا نیز جای دارد قهوه عربیکا است. این قهوه بیشترین سطح زیر کشت جهان را به خودش اختصاص داده است و این نشان از محبوبیت این قهوه در دنیا دارد. درختان این قهوه در کشورهای یمن، اتیوپی، سودان و گوآتمالا رشد می‌کند و کالای استراتژيک کشورهای آفریقایی نیز محسوب می‌شود.

درختان قهوه عربیکا در زمین‌هایی رشد می‌کنند که در ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارند. اولین گونه‌‌ای که از این درخت کشت شد Coffea Arabica نام دارد و هنوز هم در صدر میزان کشت قرار  دارد. در مقایسه با گونه‌های مختلف قهوه که شامل انواع قهوه تجاری،‌ کافیا کایفورا و روبوستا است قهوه عربیکا بالاترین جایگاه را دارد.

معجزه قهوه

گران ترین قهوه ها در دنیا بیشتر در کشورهای آفریقایی و استوایی کشت می‌شود. تجارت قهوه در دنیا بسیار داغ و پررونق است و مبالغ بسیار هنگفتی در این صنعت جابه‌جا می‌شود. اما چرا مردم انقدر به قهوه اهمیت می‌دهند و حاضرند همچین مبالغ زیادی را برای نوشیدن یک فنجان قهوه بپردازند؟ بسیاری از مردم در دنیا اولین کاری که بعد از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهند نوشیدن یک فنجان قهوه است.

قهوه گیاهی است که فواید بسیار زیادی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افزایش انرژی بدن
  • افزایش متابولیسم و کمک به کاهش وزن
  • بالابردن سطح هوشیاری به دلیل کافئین موجود در دانه‌های قهوه
  • جلوگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون
  • بهره‌مندی از تیامین و تامین این ویتامین در بدن
  • کاهش ابتلا به بیماری سرطان
  • تقویت کبد
  • افزایش طول عمر و کمک به جوان ماندن ارگان‌های داخلی بدن
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری مرض قند

The most expensive coffees 6

در هر فنجان قهوه چه ویتامین‌هایی موجود است

اینکه شما از یک قهوه معمولی استفاده می‌کنید یا از بین گران ترین قهوه ها در دنیا قهوه خود را انتخاب کرده‌اید در میزان ویتامین‌های موجود در قهوه تفاوت چندانی نمی‌کند. یک فنجان قهوه شامل ویتامین‌های زیر است.

  • ویتامین ریبوفلاوین که با عنوان ویتامین B2‌شناخته می‌شود.
  • ویتامین پانتوتنیک اسید یا B5
  • ویتامین تیامین یا B1
  • ویتامین نیاسین یا همان B3
  • ویتامین فولات یا B9
  • منگنز
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • فسفر

همان‌طور که مشاهده می‌شود اکثر ویتامین‌های گروه B در قهوه موجود است که چون این ویتامین‌ها محلول در آب هستند مقدار اضافی آن‌ها از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود و مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند. همچنین پتاسیم و منیزیم برای عملکرد ماهیچه‌‌ها بسیار مناسب است و اگر دچار گرفتگی عضلات می‌شوید مصرف پتاسیم و منیزیم برای شما بسیار مفید است. فسفر هم به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کند و این موارد در کنار هم قهوه را به یک نوشیدنی بهشتی تبدیل می‌کند.

قهوه‌های خوش عطر و خوش طعم چطور تهیه می‌شوند

برای داشتن یک قهوه خوش طعم و خوش عطر فقط تهیه دانه‌های قهوه کافی نیست بلکه باید بتوانید به روش مناسبی قهوه را آماده کنید. حتی اگر از گران ترین قهوه ها در دنیا استفاده کنید ولی به روشی غیر اصولی قهوه تهیه کنید نتیجه خوبی نخواهید گرفت. استفاده از دستگاه‌های قهوه ساز خوب می‌تواند به شما در تهیه نوشیدنی قهوه کمک بسیار زیادی کند. شما می‌توانید انواع قهوه دمی را هم تهیه کنید و از نوشیدن یک فنجان قهوه خوشمزه لذت ببرید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با گران ترین قهوه ها در دنیا و انواع این قهوه‌ها آشنا کنیم. گران‌ترین قهوه دنیا که در صدر قرار گرفته است قهوه عاج سیاه است که به کمک فیل‌ها تهیه می‌شود. فرایند تخمیری که روی دانه‌‌های قهوه اعمال می‌شود ناشی از تاثیر اسید معده روی دانه‌های این گیاه است. لذا پروتئین‌های موجود در این دانه دچار تغییراتی می‌شوند و طعم و مزه قهوه را بهبود می‌بخشند. به این شکل این دانه در نتیجه فرایندی که روی آن انجام شده است به گران‌ترین قهوه دنیا تبدیل می‌شود.

در موردی مشابه از حیوانی به نام زباد نخلی آسیایی کمک گرفته شده است که بومی کشور اندونزی است. تولید قهوه در کشور اندونزی از قدیم رایج بوده است. اما چون این قهوه به اروپا صادر می‌شد مردم بومی اجازه استفاده از دانه‌های قهوه کشت شده را نداشتند. به همین دلیل متوجه علاقه شدید این حیوان به گیلاس‌های قهوه شدند و دانه‌های سالم در مدفوع حیوان را جمع آوری می‌کردند و بعد از شستشو مصرف می‌کردند. به این شکل یکی دیگر از قهوه‌های گران در دنیا به جهان معرفی شد و مورد استفاده قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *