دستور پخت | طرز تهیه

نحوه درست کردن اسپرسو خانگی در 2 دقیقه!!

نحوه درست کردن اسپرسو خانگی در 2 دقیقه!!

در دنیای امروزی بسیار از افراد دنبال راهی برای افزایش انرژی خود هستند؛ گاهی این افزایش انرژی با نوشیدن مایعاتی همچون چای و قهوه رخ می‌دهد. یکی از انواع قهوه که می‌تواند باب میل بسیاری از افراد باشد، قهوه‌ی اسپرسو است. درست کردن اسپرسوی عالی کار سختی است و برای آن حداقل به دانه‌های قهوه خوشمزه، دستور پخت عالی، اسپرسوساز خوب و تمیز و آسیاب نیاز دارید. همچنین باید بهترین روش‌ها را در مورد نحوه درست کشیدن اسپرسو بدانید. در این مقاله قصد شده تا به شما راهنمای درستی درباره‌ی نحوه درست کردن اسپرسو خانگی داده شود و بتوانید بهترین اسپرسوها را برای خود درست کنید.

قهوه عالی

قهوه عالی

به عنوان فردی که سال‌ها است در حال مطالعه قهوه اسپرسو است، لازم است بدانید که به عنوان یک باریستا، ابتدا باید عاشق قهوه خود باشید. با ادامه مقاله همراه راشامال باشید تا بهترین نکات را درباره‌ی نحوه‌ی درست کردن قهوه اسپرسو را یاد بگیرید

نحوه‌ درست کردن اسپرسو خانگی مرحله به مرحله

پورتافیلتر خود را تمیز کنید

قبل از اینکه قهوه را به پورتافیلتر خود دوز کنید، بایستی از تمیز و مرتب بودن پورتا فیلتر اطمینان حاصل کنید چرا که هم رطوبت و هم خاک باقی‌مانده به احتمال بسیار زیاد عطر و طعم اسپرسوی شما را خراب و تلخ می‌کند.

تمیز کردن پورتافیلتر

پورتافیلتر خود را تمیز کنید

دوز را به‌درستی مصرف کنید

این کار بسیار راحت است. با آسیاب‌های درخواستی شما فقط باید یک دکمه را با پورتافیلتر یا دست خود فشار دهید و آسیاب دوز از پیش تعیین شده شما را دوز می‌کند. اگر می‌خواهید یک باریستای واقعاً حرفه‌ای باشید، قبل از توزیع و کوبیدن، دوز خود را روی یک ترازو بررسی کنید. به این ترتیب می‌توانید کاملاً مطمئن باشید که استخراج شما درست خواهد بود زیرا دوز شما زیاد یا کم نخواهد بود.

دوز را به‌درستی مصرف کنید

دوز را به‌درستی مصرف کنید

زمین‌های خود را در پورتافیلتر توزیع کنید

به احتمال زیاد آسیاب‌های شما زمین پورتافیلتر را به یک کوه یا هرم تبدیل می‌کند؛ این به این معناست که شما توزیع ناهمواری از تفاله‌ها را دارید؛ بنابراین اگر قبل از چنگ زدن آن‌ها را پخش نکنید، برخی از قسمت‌های سبد، قهوه بیشتر و برخی دیگر از قسمت‌ها مقدار کمتری قهوه خواهد داشت.

همچنین می‌توانید از ابزارهای توزیع استفاده کنید. ابزارهای توزیع واقعاً روشی عالی برای افزایش قوام اسپرسوهای شما و استخراج آنها هستند.

زمین‌های خود را در پورتافیلتر توزیع کنید

زمین‌های خود را در پورتافیلتر توزیع کنید

به طور مساوی و پیوسته TAMP کنید

در بسیاری از منابع و آموزش‌های باریستا برای tamp کردن قهوه گفته شده تا 20 کیلو فشار وارد کنید؛ غ اما مشکل این است که بسیاری از افراد نمی‌دانند که 20 کیلو فشار دقیقاً چقدر است، پس بیایید این افسانه قدیمی را از بین ببریم و از روش‌های مدرن‌تر و جدیدتر استفاده کنیم.

هدف از کوبیدن یا تمپ کردن این است که هرگونه حفره هوا را در پاکت قهوه از بین ببرید و این کار را به‌گونه‌ای انجام دهید که پیک کاملاً تراز شود. آن‌قدر محکم و طولانی ضربه بزنید که احساس کنید پوک فشرده شده است (به عبارت دیگر پایین نمی‌رود). توجه داشته باشید که پوک به‌صورت افقی تراز باشد به طوری که از کانال‌کشی و استخراج بیش از حد، زیر یا ناهموار جلوگیری کنید.

به طور مساوی و پیوسته TAMP کنید

به طور مساوی و پیوسته TAMP کنید

هد گروه خود را آبکشی کنید

بهتر است قبل از قرار دادن پورتا فیلر در هد گروه، آن قسمت از دستگاه اسپرسوساز را به‌خوبی بشویید و آبکشی کنید تا قهوه‌های قدیمی را از آن جدا کنید؛ این روشی بسیار آسان و راحت برای تمیز نگه‌داشتن دستگاه اسپرسوساز شما خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است که شستن هد گروه سبب می‌شود تا به درستی گرم شود و به شما امکان استخراج قهوه‌ی بیشتری را بدهد.

پورتا فیلتر را وارد کنید و فوراً شروع به دم کردن کنید

پس از آبکشی، پورتافیلتر را در هد گروه قرار دهید و بلافاصله شروع به دم کردن قهوه کنید؛ اگر عمل دم کردن قهوه را بلافاصله انجام ندهید، گرمای حاصل از هد گروه ممکن است سطح قهوه شما را بسوزاند که منجر به ایجاد نت‌های تلخ در فنجان قهوه شما خواهد شد. این بلافاصله شروع دم آوری قهوه به‌قدری مهم است که در مسابقات جهانی باریستا اگر فوراً دم کردن را شروع نکنید، امتیاز از دست خواهید داد

از عملکرد و زمان دم کردن آگاه باشید

حال که شما در حال دم کردن قهوه اسپرسو هستید، اگر از دستگاه حجم دهنده استفاده می‌کنید، حواستان به زمان دم کردن خود باشد. در مورد زمان عصاره‌گیری خیلی کوتاه (زیر استخراج) یا زمان استخراج بیش از حد طولانی (استخراج بیش از حد) ممکن است بخواهید یک اسپرسوی جدید درست کنید و یا اندازه و دوز آسیاب خود را بررسی کنید.

اگر از دستگاه اسپرسوساز دستی استفاده می‌کنید، از بازدهی خود آگاه باشید. اگر اسپرسوی شما کمی سریع اجرا می‌شود، شما فقط اسپرسوی خود را رقیق می‌کنید (آن را ملایم‌تر می‌کنید) و احتمالاً هم‌زمان بیش از حد استخراج می‌کنید.

از عملکرد و زمان دم کردن آگاه باشید

از عملکرد و زمان دم کردن آگاه باشید

با لبخند قهوه اسپرسو خود را سرو کنید

اگر این مراحل را دنبال کردید و از یک دستور دم کردن خوب استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد یک اسپرسو خوشمزه در فنجان خواهید داشت. کمی در مورد قهوه‌ای که استفاده می‌کنید و اینکه چه نوع طعمی را باید از اسپرسو انتظار داشته باشند به افرادی که می‌خواهید برایشان قهوه درست کنید بگوید و از همه مهتر لبخند. یک اسپرسوی خوش طعم که با لبخند سرو می‌شود، می‌توانید روز کسی را بسازد.

پوک را دور بیندازید، سبد را تمیز کنید و هد گروه را بشویید.

بعد از سرو، مکان‌ها را مرتب و تمیز نگه دارید. سبد را از هرگونه قهوه و رطوبت کهنه تمیز کنید، هد گروه را بشویید و پورتافیلتر را دوباره به هد گروه متصل کنید. درست کردن اسپرسوی بعدی در مواقعی که مکان‌ها مرتب باشد بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و زیباتر است.

حال در ادامه مقاله به این خواهیم پرداخت که نحوه تهیه اسپرسو با دستگاه به چه صورت است.

نحوه تهیه اسپرسو با دستگاه

وقتی صحبت از دم کردن اسپرسوی عالی می‌شود، متغیرهای زیادی وجود دارد که می‌تواند کیفیت قهوه شما را تحت‌تأثیر قرار دهد. با درک نحوه استفاده از فشارسنج داخلی خود، ترفند کوچکی در آستین خود خواهید داشت که به شما در تهیه مداوم اسپرسوی عالی کمک می‌کند.

گیج فشار دم کردن، روشی است که ماشین‌های قهوه شما به شما نشان می‌دهند که دقیقاً چه مقدار فشار به قهوه شما در طول استخراج وارد می‌کند. درک این نکته مهم است که فشار به خودی خود در هنگام دم کردن قهوه متغیر نیست، این تنظیمی نیست که بتوانید در دستگاه خود تغییر دهید. کاری که گیج فشار دم به شما امکان می‌دهد انجام دهید، این است که راهی را به شما ارائه می‌دهد تا بفهمید برای بهبود قهوه خود چه چیزی را ممکن است نیاز به تغییر دهید.

فشار زمانی ایجاد می‌شود که در جریان آب از پمپ ماشین‌های اسپرسو به فنجان شما مقاومت وجود داشته باشد، وقتی در پورتافیلتر (سبدی خالی) مقاومتی وجود نداشته باشد، آب خیلی سریع از آن عبور می‌کند. هنگامی که در سبد (قهوه آسیاب شده) مقاومت وجود داشته باشد، مسیر آب را کاهش می‌دهد و فشار ایجاد می‌کند، به عبارت دیگر دستگاه شما برای عبور همان مقدار آب از قهوه باید سخت‌تر کار کند.

هنگام دم کردن، اکنون می‌توانید از این گیج استفاده کنید تا متوجه شوید که آیا مقاومت بسیار زیاد یا کم در مسیر آب وجود دارد یا خیر. قبل از ادامه، مهم است که معیارها را تعیین کنیم. هنگامی که استخراج قهوه شما شروع می‌شود، پمپ دستگاه‌های قهوه‌ساز آب را از میان تفاله‌ها عبور می‌دهد. گیج به سمت بالا شلیک می‌کند و برای مدت کوتاهی در حدود 10 بار فشار می‌نشیند، سپس به آرامی پایین می‌آید و باید بین 8.5 – 9.5 بار فشار قرار گیرد. اگر این اتفاق افتاد، می‌دانید آسیاب شما به درستی تنظیم شده است و در مسیر استخراج 60 میلی‌لیتر اسپرسو در حدود 30 ثانیه هستید (برای یک اسپرسو دوبل).

فشار بیش از حد

پس اگر فشار بالای 9.5 باقی بماند چه می‌شود؟ این بدان معناست که دستگاه قهوه‌ساز شما مجبور است برای عبور آب از قهوه شما بیش از حد سخت کار کند و فشار بیشتری ایجاد کند. در نتیجه استخراج قهوه شما بیش از حد طول می‌کشد، به این کار استخراج بیش از حد گفته می‌شود و قهوه‌ای بسیار اسیدی و طعم تلخ به دست می‌دهد. برای رفع این مشکل ممکن است لازم باشد یکی از موارد زیر را انجام دهید:

  • آسیاب را به تنظیمات درشت‌تر تغییر دهید
  • دوز را کاهش دهید (مقدار قهوه)
  • هنگام کوبیدن فشار کمتری اعمال کنید

فشار بسیار کم

شاید فشارسنج شما کمتر از 8.5 را نشان می‌دهد در حالی که استخراج شما در حال اجرا است. اگر این‌طور است، به این معنی است که عبور آب از قهوه آسیاب شده در پورتافیلتر شما بسیار آسان است. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، استخراج قهوه شما خیلی سریع اتفاق می‌افتد (تحت عصاره‌گیری)، و در نتیجه یک اسپرسوی ضعیف و ترش مزه می‌شود. برای رفع این مشکل ممکن است به یکی از موارد زیر نیاز داشته باشید:

  • آسیاب را به تنظیمات ظریف‌تر تغییر دهید
  • دوز مصرفی (مقدار قهوه) را افزایش دهید
  • هنگام کوبیدن فشار بیشتری اعمال کنید

جمع‌بندی

مثل همیشه، دم کردن اسپرسو در مورد کنترل متغیرها تاحدامکان است که به شما امکان می‌دهد نتایج ثابتی کسب کنید. درک رابطه بین آسیاب قهوه و نحوه تأثیر آن بر فشار به شما این امکان را می‌دهد که از فشارسنج دم کردن برای تشخیص هرگونه تنظیماتی که ممکن است نیاز به انجام شود استفاده کنید.

برای تبدیل‌شدن به یک باریستای بزرگ، باید ترکیبی از مهارت‌های مکانیکی و نگرش خدماتی را داشته باشید. شما باید بدانید که چگونه با تجهیزات و قهوه خود به عنوان یک ترکیب رفتار کنید، اما همچنین می‌توانید خدمات خوبی برای مشتریان خود داشته باشید.

با تشکر از شما که وقت ارزشمندتان را در اختیار ما گذاشتید و به مطالعه این مقاله پرداختید. امیدواریم که توانسته باشیم در این مقاله به شما نحوه درست کردن اسپرسو با دستگاه و اسپرسو خانگی را به خوبی آموزش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *