دستور پخت | طرز تهیه, مقالات

چگونه با اسپرسو ساز فوم شیر درست کنیم؟

از سوالات مهمی که برای افرادی که از قهوه استفاده زیادی دارند این است که چطور در خانه خود با اسپرسو ساز فوم شیر درست کنیم. تهیه کف شیر با اسپرسو ساز بسیار آسان است. فوم یا کف شیر از نوشیدنی های لذتبخش و گرمی است که برای صبحانه بسیار دلپذیر است. اغلب ماشین ها این کار را با بخار دادن به شیر انجام میدهند.

در این نوشتار ما برای آنان که این کار را مشکل میپندارند، آسان میکنیم. با یک دستور ساده میتوان کف شیر برای کاپوچینو، ماکیاتو، لاته و دیگر نوشیدنی ها تهیه کرد. ما در 4 مرحله به تهیه فوم شیر با اسپرسو ساز میپردازیم.

Microfoam 1

آشنایی با فوم گیری شیر

قهوه همواره یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها در سراسر دنیا بوده است. قهوه با شیر یا همان اسپرسو پایه قهوه هاست که با استفاده از اسپرسو ساز آماده میشود. اما برای آماده کردن آن نمیتواند شیر را مستقیم به قهوه اضافه کرد. نخست باید شیر را فوم گیری کرده و سپس آن را به قهوه اضافه کنیم. لازم به ذکر است، از بهترین اسپرسوسازها برای درست کردن فوم شیر، اسپرسوساز مباشی است که محصولات آن در سایت ما موجود میباشد.

تهیه فوم شیر با اسپرسو ساز در واقع فرآیند نفوذ هوا به داخل شیر است. وقتی هوا به داخل شیر ورود میکند، توسط ذرات پروتئین شیر محاصره شده و نمی‌تواند خارج شود در نتیجه شیر قوام گرفته و همچنین کف یا فوم شیر ایجاد می‌شود. در فوم گیری قند شیر آزاد شده و شیرینی بیشتری احساس میکنیم.

چگونه با اسپرسو ساز کف درست کنیم؟

برای آنکه به تهیه فوم شیر با اسپرسو ساز بپردازیم، باید بدانیم برخلاف نظر خیلی ها که این کار در خانه ناممکن میدانند، باید بگوییم که تهیه آن در خانه ممکن است کمی دشوار باشد، ولی شدنی است. ما در 4 مرحله تهیه این نوشیدنی لذتبخش را برای آنان که میخواهند آن را در خانه میل کنند، شرح میدهیم.

 

اول: پیش از بخاردهی

توجه به دو نکته پیش از بخاردهی لازم است:

  1. اینکه شیر باید سرد باشد.
  2. اینکه پیچر کاملاً تمیز باشد و از قبل شیر در داخل آن نمانده باشد.

دلیل سردی شیر این است که زمان بشتری برای بخاردهی داشته باشد تا فوم گیری از شیر را آسان تر کند. دقیقتر بگوییم، شیر در دمای زیر 37 درجه سانتی گراد فوم ابریشمی تری ایجاد می کند.

در فوم گیری شیر با دستگاه نکته دیگری که باید قبل از روشن کردن استیم وند بررسی کنید، موقعیت پیچر و استیم وند است. هدف این است که بزرگ ترین گرداب ممکنه را در پیچر ایجاد کنیم. و موقعیت نازل بخار نقش عظیمی در این مساله ایفا می کند. مطمئن شوید سر نازل بخار به صورت عمودی در وسط پیچر و به صورت افقی در کناره ی پیچر قرار دارد. این قسمت اول برای تهیه فوم شیر با اسپرسو بود.

دوم: تشکیل فوم

برای این مرحله پیچر را پایین می آوریم تا فوم شیر ایجاد شود. در حالی که سر نازل بخار به سطح شیر می رسد، فوم شیر شکل گرفتن را آغاز میکند. زمانی که برای کاپوچینو نیاز است 2 تا 5 ثانیه و برای کافه لاته 1 الی 2 ثنیه نیاز است.

milkfoam 3

سوم: ایجاد گرداب

در صورتیکه به اندازه کافی فوم ایجاد شد، نازل باید دوباره به پایین بیاید و فقط حرارت داده شود. در این مرحله دمای مناسب همترین مورد است که باید رعایت شود. دمای مناسب برای شیر بخار دیده را حدود 55 تا 65 درجه سانتیگراد در نظر بگیرید.

باید در نظر داشت شیر زیر 55 درجه نیمه گرم است. در فوم گیری شیر با دستگاه باید این را هم در نظر گرفت که شی سریعاً میل نمیشود و کمی با طمانینه میل میشود. در بالای دمای 65 درجه نیز پروتئین های شیر تغییر کرده و روی ساختارش تاثیر میگذارد.

چهار: شیر را مخلوط کنید و بلافاصله بریزید

در این مرحله از تهیه فوم شیر با اسپرسو ساز باید سریع عمل شود. اگر بعد از خاموش کردن نازل بخار کند عمل کنید، فوم و شیر از هم جدا می شوند و فقط فوم بالا می ماند. قصد ما از این کار ترکیب شیر و فوم است. برای جلوگیری از جدایی شیر و فوم بهتر است قبل از ریختن شیر بهتر است پیچر را بچرخانید تا شیر ساکن نماند. یعنی پس از بخار دادن همچنان شیر را حرکت دهید. نکته قابل توجه این است که همیشه نازل بخارتان را تمیز کنید.

milkfoam 4

جمع بندی

در این نوشتار سعی کردیم علاوه بر آشنایی مختصر با تهیه فوم شیر با اسپرسو ساز، به مراحل انجام این کار بپردازیم. این کار را هرکس میتواند با هر میزان امکاناتی که در دسترس دارد انجام دهد تا یک نوشیدنی دلچسب بنوشد. با رعایت موارد فوق این امر امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *