راهنمای خرید

8 تفاوت بین تلویزیون‌های LED، OLED و QLED!(پیش از خرید حتما بخوانید)

تفاوت بین تلویزیون‌های LED، OLED و QLED

تفاوت بین تلویزیون‌های LED، OLED و QLED

قصد خرید تلویزیون دارید؟ تفاوت بین تلویزیون‌های LED، OLED و QLED نمی‌دانید؟ به‌احتمال‌زیاد شما هم مانند بسیاری از افراد به فکر خرید تلویزیون هستید و به همین دلیل است که اینجا هستید! این روزها تنوع تلویزیون‌ها و فناوری که ارائه می‌کنند به قدری زیاد شده‌است که ممکن است در نگاه اول گیج شوید و ندانید که کدام، دقیقاً آن چیزی است که متناسب با نیازهای شماست؛ اما اصلاً نگران نباشید! همین حالا که در حال نوشتن این راهنمای خرید تلویزیون هستیم، انواع LED، OLED و QLED جزو محبوب‌ترین‌های بازار هستند. با این وجود هرکدام از آنها مزایا، معایب و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند که باید بشناسید.

بنابراین اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید:

  • تلویزیون بخرید
  • تفاوت بین تلویزیون LED، OLED و QLED را بشناسید
  • با ویژگی‌ها، مزایا، معایب هرکدام آشنا شوید

به خواندن ادامه دهید و راشامال را تا انتهای این مطلب همراهی کنید:

تلویزیون‌های LED، OLED و QLED را چقدر می‌شناسید؟

پیش از آنکه بخواهیم مزایا، معایب و تفاوت بین تلویزیون‌های LED، OLED و QLED را برایتان زیر ذره‌بین ببریم، خوب است با آنها بیشتر آشنا شوید.

تلویزیون‌های LED و QLED شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند؛ چرا که در هر دوی آنها از یک فناوی استفاده می‌شود.

خوب است بدانید نام QLED، تنها یک پسوند تجاری است که نشان می‌دهد در تلویزیون‌های LED از همان لایه کوانتومی برای ایجاد طیف وسیع‌تری از زنگ‌ها ایجاد شده‌است!

جالب است بدانید برخی از برندهای محبوب این روزهای بازار مانند سامسونگ و TCL هنگام استفاده از این لایه کوانتومی برچسب QLED هم به محصولاتشان می‌زنند؛ اما این در حالی است که برخی از برندها مانند هایسنس، این فناوری اضافه را به عنوان یک محصول جدید معرفی نمی‌کنند.

و اما از تلویزیون‌های OLED چه می‌دانید؟ این تلویزیون‌ها برای اولین بار در سال 2013 روانه بازار شدند. ازآنجایی‌که این نوع از تلویزیون‌ها به خوبی می‌توانستند سطح سیاهی را فراهم کنند، مورد استقبال قرا گرفتند؛ بااین‌وجود نمی‌توانستند سطح روشنایی به اندازه تلویزیون‌های LED فراهم کنند، از این رو این موضوع تبدیل به نقطه ضعفی برای آنها شد.

اکنون که در حال خواندن این مطلب هستید، نقاط ضعف هر دو فناوری تا حدود زیادی گرفته‌شده است؛ اما هنوز هم مسائلی هستند که لازم است پیش از خرید تلویزیون آنها را بشناسید و براساس آنها تصمیم‌گیری کنید.

نمایی از تلویزیون‌های LED، OLED و QLED

تلویزیون LED یعنی چه؟

اگر سری به نمایندگی انواع برندها زده باشید، مطمئناً می‌دانید که تنوع تلویزیون‌ها از یک برند آنقدر بالا است که گاهی خرید این محصول را به یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا تبدیل می‌کند!

در لا به لای انواع تلویزیون‌ها، یکی از پرطرفدارترین آنها، انواع LED است. LED مخفف شده‌ی Light Emitting Diode که به معنای دیود ساطع کننده نور می‌باشد، است.

تلویزیون‌های LED قدمت بیشتری نسبت به انواع QLED و OLED دارند. وظیفه آنها روشن کردن یک صفحه LCD است تا همه آنچه از یک تلویزیون می‌خواهید را در اختیارتان بگذارد.

اکثر تلویزیون‌های LED دارای پنل VA هستند که به کمک آن می‌توانند کنتراست بالا، زاویه دید باریک و صفحه نمایش بسیار روشن به شما هدیه کنند.

نمایی از تلویزیون led

 تلویزیون QLED یعنی چه؟

جدا از انواع LED، یکی از دیگر پررنگ‌ترین محصولات بازار، تلویزیون‌های QLED هستند.

در این نوع از تلویزیون‌ها از پنل LCD که به کمک LED روشن می‌شوند، استفاده‌شده است. در QLED ها، در بین LEC و نور پس زمینه، لایه‌ای کوانتومی به کار رفته‌است تا رنگ‌های خالص و بیشتری تولید شود.

به‌طورکلی اگر ابتدای مطلب را به خوبی خوانده باشید، می‌دانید که تفاوت زیادی بین تلویزیون‌های LED و QLED وجود ندارد.

نمایی از  تلویزیون QLED

تلویزیون OLED یعنی چه؟

تلویزیون‌های OLED، این قدرت را دارند که درخشندگی هر پیکسل از صفحه نمایش را به‌طور منحصربه‌فرد تنظیم کنند؛ ازاین‌رو به‌راحتی می‌توانند یک تصویر فوق‌العاده را برایتان فراهم کنند.

این تلویزیون‌ها قادر به آن هستند که حتی پیکسل‌ها را به‌طور کامل خاموش کنند و یک فضای تیره و استثنایی را ایجاد کنند.

نمایی از تلویزیون OLED

0 تا 100 تفاوت بین تلویزیون‌های LED، OLED و QLED

اکنون وقت آن است که با هم روراست باشیم و همه‌چیز را زیر ذره‌بین بگذاریم. اگر قصد خرید تلویزیون را دارید، به‌احتمال‌زیاد تا انتهای این مقایسه، تصمیم نهایی‌تان را می‌گیرید.

در ادامه تفاوت بین تلویزیون‌های LED، OLED و QLED را براساس معیارهای مختلف مانند کنتراست، زاویه دید، روشنایی و دیگر عملکردها بررسی می‌کنیم.

یکنواختی سیاه‌وسفید، قدرت سیاهی تصویر

ممکن است در نگاه اول بگویید میزان کنتراست و یکنواختی سیاه و سفید آنقدرها هم برایتان اهمیت ندارد! اگر چنین است، باید بگوییم سخت در اشتباه هستید؛ چرا که همین نکته کوچک می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت تصویر بگذارد.

تلویزیون‌های LED و QLED از نظرکنتراست مانند هم عمل می‌کنند؛ زیرا هر دواز یک فناوری استفاده می‌کنند.

خوب است بدانید اکثر تلویزیون‌ها از پنل‌های VA استفاده می‌کنند که ایجاد تصاویر تیره عمیق‌تر کمک زیادی می‌کند. همچنین بسیاری از تلویزیون‌های سطح بالا دارای ویژگی سطح سیاه هستند که باز هم عمق را بیشتر و بیشتر می‌کند.

تلویزیون‌های OLED هم در زمینه کنتراست با قدرت بسیار زیادی عمل می‌کنند. این تلویزیون‌ها قدرت خاموش کردن پیکسل‌های بخشی از صفحه را دارند؛ بنابراین زمانی که بخشی از فیلم تیره باشد، گویی تلویزیونتان خاموش است و می‌توانید روی بخش‌های روشن فیلم تمرکز کنید.

تفاوت بین تلویزیون‌های LED، OLED و QLED

یکنواختی خاکستری، معیاری برای نمایش رنگ‌ها

آیا تابه‌حال شنیده‌اید که این تلویزیون در آزمایش‌های یکنواختی خاکستری سربلند بیرون آمده‌است؟

اگر نشنیده‌اید، هیچ اشکالی ندارد! همه چیز را برایتان می‌گوییم. یکنواختی خاکستری، آزمایشی است که در آن می‌توانیم به قدرت تلویزیون برای نمایش رنگ‌ها پی ببریم.

پیش از هر چیز، خوب است بدانید هیچ تلویزیونی با یکنواختی 100% ی وجود ندارد! بنابراین در بین انواع محصولات نمی‌توانید به دنبال موردی باشید که در نمایش رنگ‌ها همه چیز تمام باشد.

به‌طور کلی در تلویزیون‌های OLED، صفحه خاکستری یکنواخت‌تر دیده می‌شود؛ این در حالی است که انواع تلویزیون‌های LED و QLED دارای نقص‌هایی در کناره‌ها هستند و تکه‌های تیره را در گوشه تصویر نشان می‌دهند.

اگر بخواهیم  تفاوت بین تلویزیون‌های LED، OLED و QLED را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم، می‌گوییم چون در تلویزیون‌های OLED هر پیکسل به‌طور جداگانه روشن یا خاموش می‌شود، یکنواختی بیشتری وجود دارد و این نقطه قوت این نوع از تلویزیون‌ها است.

بیایید با مثال صحبت کنیم! برای انتخاب خوب است که استفاده‌تان از تلویزیون مشخص باشد. به عنوان مثال اگر قرار است دائماً تصویر مسابقات ورزشی را ببینید، انتخاب تلویزیون‌های OLED بهترین گزینه پیش رویتان است. مثلاً زمین فوتبالی را فرض کنید که سرتاسر سبز است؛ بنابراین برای نمایش باکیفیت این زمین فوتبال به تلویزیونی نیاز دارید که در نمایش یکنواخت رنگ‌ها، قدرت زیادی داشته باشد.

روشنایی، یکی از مهمترین ویژگی‌های یک تلویزیون فوق‌العاده

حتی اگر فردی باشید که آشنایی زیادی به تکنولوژی‌ها روز دنیا ندارد، می‌دانید که روشنایی برای خرید یک تلویزیون تا چه اندازه مهم و حیاتی است. درواقع هیچ‌کس دوست ندارد میلیون‌ها تومان برای خرید تلویزیون هزینه صرف کند و درنهایت صفحه‌ای با روشنایی کمتر عایدش شود!

و اما تفاوت بین تلویزیون‌های LED، OLED و QLED در بحث روشنایی چیست؟

به‌طور کلی با توجه به آنکه تلویزیون‌های LED و OLED برای تابش نور به پس زمینه LED متکی هستند، در بحث روشنایی دارای نقاط قوت و ضعف یکسانی هستند.

خوب است بدانید میزان روشنایی تلویزیون‌های LED و QLED در برندهای مختلف و مدل‌های هر کدام متفاوت است. به همین دلیل است که در برخی از مدل‌های تلویزیون‌های سامسونگ، این روشنایی منحصربه‌فرد کاملاً مشهود است.

در مقابل، تلویزیون‌های OLED قرار دارند که در زمینه روشنایی نسبت به انواع LED و QLED ضعیف‌تر عمل کرده‌اند. درواقع این تلویزیون‌ها روشنایی کمتری دارند. همچنین انواع OLED دارای ویژگی هستند که از آن با عنوان محدود کننده روشنایی خودکار یاد می‌شود و به صورت اتوماتیک میزان روشنایی برجستگی‌ها را کمی کمتر می‌کند.

با همه این تفاسیر، اگر فکر می‌کنید تلویزیون‌های LED یا QLED دارای نقطه قوت بیشتری هستند؛ این را فراموش نکنید که این موضوع برای همه محتواهای ویدیویی صدق نمی‌کند! در واقع کیفیت تصویر و میزان برجستگی آن هم در نشان دادن قدرت روشنایی این تلویزیون‌ها تأثیر می‌گذارد.

نمایی از روشنایی تصاویر در تلویزیون در راهنمای خرید تلویزیون

گستره طیف رنگی، جذابیت تصاویر

بدون شک، یکی دیگر از مهمترین تفاوت بین تلویزیون‌های LED، OLED و QLED در میزان رنگ‌هایی است که فراهم می‌کنند و به کمک آنها می‌توانند برایتان یک تصویر بی‌نظیر خلق کنند.

زمانی که تلویزیون‌های QLED برای اولین بار وارد بازار شدند، بزرگ‌ترین مزیتی که نسبت به LED ها داشتند، طیف گسترده رنگی آنها برای نمایش تصاویر HDR بود.

هنوز هم تلویزیون‌های QLED این کار را انجام می‌دهند، اما مدل‌های متنوع این روزهای بازار هر کدام دارای قدرت بسیار زیادی در این زمینه هستند و نقطه‌ضعف‌هایشان را به مرور زمان در زمینه گستره رنگی پوشش داده‌اند.

زمانی که یک تلویزیون بتواند گسترده وسیعی از رنگ‌ها را پشتیبانی کند و درخشندگی‌های مختلف را نشان دهد، می‌توان گفت که قدرت بالایی در نشان دادن رنگ‌های روشن و تیره دارد. این دقیقاً همان جایی است که تلویزیون‌های QLED را در مقابل انواع LED و OLED متمایز می‌کند.

به‌طورکلی، تلویزیون‌های جدید LED این قابلیت را دارند که حجم رنگی زیادی را در اختیار مخاطب قرار دهند، اما باز هم به QLED ها نمی‌رسند!

همچنین درنهایت لازم است بدانید انواع تلویزیون‌های OLED به دلیل نقطه ضعفشان در روشنایی و کنتراست بالا، مشکلی در نمایش تصاویر تیره ندارند، اما برای تصاویر روشن و رنگی آن طور که باید و شاید باکیفیت و باقدرت عمل نمی‌کنند.

گستره طیف رنگی در راهنمای خرید تلویزیون

زاویه دید و اهمیتشان در خرید تلویزیون

آیا تا به حال به اهمیت زاویه دید در خرید تلویزیون فکر کرده‌اید؟ همه‌چیز به معیارهایی مانند میزان روشنایی، طیف رنگی و … بر نمی‌گردد، گاهی یک نقطه‌ضعف در زاویه دید می‌تواند تأثیر زیادی بر انتخاب محصولات مختلف بگذارد.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید به‌صورت گروهی تلویزیون تماشا کنید یا تصویر دقیقاً از جایش روی صفحه تکان نخورد و گستره دید وسیعی در اختیارتان بگذارد، تلویزیون‌های OLED یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان هستند.

تلویزیون‌های LED و QLED دارای زاویه دید محدودتری هستند و هرگز به قدرت OLED ها نمی‌رسند؛ با این وجود با توجه به استفاده شما، می‌توانند گزینه مناسبی برای خرید باشند.

استفاده برای محتوای یکسان یا رایانه شخصی

افراد زیادی هستند که از صفحه نمایش تلویزیون‌ها به‌عنوان رایانه استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است شما جزو آن دسته از افرادی باشید که دائماً اخبار ببینید، احتمالاً باید از انواع LED یا QLED استفاده کنید.

تلویزیون‌های OLED در برابر نگه داشتن محتوای ثبات کمی حساس هستند و ممکن است آسیب ببینند. با این وجود، راهکارهای زیادی برای کاهش این موضوع ارائه‌شده است، اما باز هم انواع LED و QLED ها برای استفاده رایانه شخصی یا محتوای ثابت مقاوم‌تر هستند.

سرعت حرکت تصاویر

برای درک سرعت حرکت تصاویر خوب است به یک فروشگاه مراجعه کنید و تصاویر یکسان در حال پخش در تلویزیون‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید.

با انجام این کار متوجه می‌شوید که آنها برای تغییر تصاویر و صحنه واکنش‌های مختلفی ندارند! در واقع در این زمینه همه‌چیز به سرعت واکنش تلویزیون‌ها برمی‌گردد. برخی از تلویزیون‌ها دارای سرعت بسیاری برای تغییر رنگ و تغییر تصویر دارند، اما بعضی دیگر در این زمینه قوی عمل نمی‌کنند.

به‌عنوان‌مثال انواع LED در تغییر رنگ‌ها کند هستند و ممکن در استفاده از آنها تمام لذت یک صحنه اکشن را از بین ببرید!

تلویزیون‌های LED و QLED در این زمینه تفاوت زیادی ندارند؛ چرا که فناوری هر دو یکسان است، اما باز هم به قدرت تلویزیون‌های OLED نمی‌رسند. در تلویزیون‌های OLED با توجه به تغییر پیکسل‌ها، امکان پاسخگویی آنی وجود دارد و تقریباً احتمال تاری تصویر چیزی در حدود 0% است.

قیمت تلویزیون OLED، QLED و LED

آخرینتفاوت بین تلویزیون‌های LED، OLED و QLED به قیمت آنها بر می‌گردد.

اگر محدودیت مالی ندارید، می‌توانید انواع تلویزیون‌های OLED را خریداری کنید. OLED ها معمولاً نسبت به LED و QLED گران‌تر هستند. اگرچه اخیراً این قیمت‌ها کمی افت کرده‌است، اما باز هم گران‌تر هستند.

اگر می‌خواهید هزینه کمتری صرف خرید تلویزیون کنید، می‌توانید با قیمت مناسب‌تری یک تلویزیون QLED با امکانات خوب تهیه کنید.

این روزها، بیشتر تلویزیون‌های سطح بالا همگی از لایه کوانتومی (همان ویژگی QLED ها) استفاده می‌کنند، بنابراین دیگر LED ها رده پایین به‌شمار می‌آیند و می‌توانید آن‌ها را با قیمت‌هایی بسیار مقرون به صرفه پیدا کنید.

در نهایت …

و در نهایت، این هم از سیر تا پیازتفاوت بین تلویزیون‌های LED، OLED و QLED!

در آخر خوب است بدانید از لحاظ دسترسی، معمولاً محبوب‌ترین برندهای دنیا در ایران هستند و امکان خرید آنها وجود دارد. دراین‌بین، تلویزیون‌های OLED بیشتر متعلق به برند LG هستند و مدل‌های مختلف آن کیفیت تصاویر یکسانی را ارائه می‌دهد. شرکت‌های دیگر هم به جز سونی دارای فناوری لایه کوانتومی هستند و به‌راحتی می‌توانید تلویزیون دلخواهتان را برند ایده آلتان تهیه کنید.

راستی! برای خرید تضمینی و مقرون‌به‌صرفه تلویزیون می‌توانید روی راشا مال، حساب باز کنید.

سپاسگزاریم که وقت ارزشندتان را برای خواندن این مطلب صرف کردید. اگر سؤال و یا تجربه‌ای از خرید وتفاوت بین تلویزیون‌های LED، OLED و QLED دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان بلاگ راشامال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *