آموزشی

دستگاه اسپرسوساز خانگی چه‌قدر عمر می‌کند؟

دستگاه اسپرسوساز خانگی چه‌قدر عمر می‌کند؟

برای شما هم شاید این امر پیش‌آمده باشد که در وسط یک روز کاری سنگین و یا خسته‌کننده، نیاز به یک نوشیدنی انرژی‌زا پیدا کنید تا انرژی ازدست‌رفته شما را برگرداند و انرژی لازم برای ادامه کار خود را داشته باشید. دم‌دستی‌ترین نوشیدنی که می‌شود در آن موقع پیدا کرد، یک فنجان قهوه است. امروزه بیشتر افراد در خانه و محل کار خود، به دلیل محبوبیت قهوه و مصرف فراوان آن، یک دستگاه اسپرسوساز خانگی دارند. اگر شما در حال حاضر یک دستگاه اسپرسوساز دارید و یا قصد خرید آن را دارید، شاید کنجکاو شده باشید که طول عمر اسپرسوساز خانگی چقدر است و تا چه مدت برای شما می‌تواند کار کند؟ در این مقاله به این سؤال شما پاسخ خواهیم داد. پس تا انتهای مقاله همراه راشامال باشید تا به جواب درستی برسید.

عمر دستگاه‌های اسپرسوساز چقدر است؟

عمر دستگاه‌های اسپرسوساز چقدر است؟

برای همه دستگاه‌ها نمی‌توان یک عمر یکسان در نظر گرفت، چون طول عمر دستگاه به‌شدت تحت‌تأثیر نوع دستگاه، نام شرکت سازنده، تنوع پیچیدگی آن و تعداد دفعات استفاده از آن و چندین عامل دیگر بستگی دارد. اما اگر بخواهیم طول عمر متوسطی برای آن در نظر بگیریم، می‌توان عمری بین 5 تا 15 سال را بیان کرد.

به طور کل، طول عمر دستگاه‌های اسپرسوساز تمام اتوماتیک بیشتر از سایر دستگاه‌ها نظیر نیمه اتوماتیک و hard-cap است. اما در تمام دستگاه‌ها، برای افزایش طول عمر آنها، صرف‌نظر از این که چه نوع و چه برندی و با چه کیفیتی در اختیار دارید، باید آن را تمیز نگه دارید و تعمیر و نگهداری متناسب و معمولی را به طور متناوب در هر دوره زمانی مرتب انجام دهید.

جزئیات کلیدی و ریز در طول عمر دستگاه‌های اسپرسوساز خانگی بسیار مؤثر است و اگر می‌خواهید که طول عمر واقعی آنها را بدانید، باید آن‌ها را در نظر بگیرید. از مراحلی که باید برای حفظ و نگهداری آن باید در نظر بگیرید تا عواملی که در طول عمر دستگاه اسپرسوساز نقش دارند. البته این موارد نمیتواند در مدل ها و برندهای مختلف چندان مؤثر باشند، مثلاً اسپرسوساز مباشی و دلونگی نیزاز همین قرار است.

شما را به ادامه خواندن این مقاله دعوت می‌کنم تا بیشتر و بهتر با آنها آشنا شوید، تا طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید …

مدت‌زمان مورد انتظار برای طول عمر اسپرسوساز خانگی چه میزان است؟

طول عمر اسپرسوساز خانگی در هر دستگاهی متفاوت است، بیایید به برخی از سری عوامل مؤثر که در این مورد نقش دارند بپردازیم.

ساخت و مدل دستگاه اسپرسوساز

باید بدانید که یکی از عوامل مهم دراین‌رابطه، ساخت و مدل دستگاه شما، برای مدت زمانی است که می‌خواهید از آن استفاده کنید و با نوشیدن قهوه‌ی آن لذت ببرید. برندهای معتبری مانند Breville کار فوق‌العاده‌ای را انجام می‌دهند و ماشین‌های با کیفیتی و با دوامی را ساخته است. اما متأسفانه برای باریستاهای بی‌تجربه، مارک‌های ارزان زیادی وجود دارند که این سطح از کیفیت را برآورده نمی‌کنند.

نوع دستگاه قهوه سازی که دارید

باید در نظر داشته باشید که نوع دستگاه، با مارک و مدل دستگاهی که دارید، متفاوت است.

انواع مختلف قهوه‌سازها طبق لیست زیر عبارت‌اند از:

  • دستگاه اسپرسوساز تمام اتوماتیک
  • دستگاه‌های اسپرسوساز نیمه اتوماتیک
  • دستگاه اسپرسوساز هارد
  • دستگاه اسپرسوساز فیلتر پاد
  • دستگاه‌های قهوه‌ساز فیلتر قطره‌ای

بر طبق یک مطالعه و تحقیقی که اخیراً در مورد طول عمر اسپرسوساز خانگی انجام شده است، دستگاه‌های اسپرسوساز تمام اتوماتیک، بیشترین طول عمر را در بین دستگاه‌های اسپرسوساز دارند. از آن طرف، دستگاه‌های فیلتری قطره‌ای با تنها شش سال طول عمر، به دلیل نوع آنها، کمترین طول عمر را در بین دستگاه‌ها دارند.

نوع دستگاه متوسط طول عمر
دستگاه اسپرسوساز تمام اتوماتیک 10 سال
دستگاه‌های اسپرسوساز نیمه اتوماتیک 7 سال
دستگاه اسپرسوساز هارد 7 سال
دستگاه اسپرسوساز فیلتر پاد 7 سال
دستگاه‌های قهوه‌ساز فیلتر قطره‌ای 6 سال

 

قیمت

این نیز موضوع واضحی است. قیمتی که شما برای دستگاه اسپرسوساز خود می‌پردازید، در طول عمر قهوه‌ساز نقش دارد و مؤثر است؛ اما لزوماً نه به این معنی که هرچه قیمت بیشتری بپردازید، دستگاه شما طول عمر بیشتری خواهد داشت.

قیمت دستگاه‌های قهوه‌ساز به طور معمول از 1 میلیون تومان شروع می‌شود و برخی مدل‌های خاص و محدود، تا 90 میلیون تومان نیز می‌رسند! هرچه قیمت بیشتر باشد، مشخصاً ویژگی‌ها و امکانات دستگاه اسپرسوساز شما نیز بیشتر است. درحالی‌که این کاوش روش‌های مختلف برای تهیه قهوه عالی است، اما شما در کل باید مراقب دستگاه خود باشید تا صدمه‌ای نبیند و سالم کار کند. دستگاه‌هایی که قیمت بیشتری دارند، قطعات متحرک بیشتری در خود دارند و همین مورد، مراقبت و نگهداری و تعمیر دوره‌ای بیشتری را می‌طلبد.

درعین‌حال، هرچه دستگاه اسپرسوساز شما گران‌تر باشد، احتمال اینکه دستگاهی باکیفیت‌تر باشد، وجود دارد! اما بازهم می‌گوییم”احتمال دارد”. به این معنی که نسبت به دستگاه‌های باکیفیت و قیمت پایین‌تر، مدت‌زمان بیشتری برای شما کار می‌کند.

تعمیر و نگهداری دستگاه قهوه‌ساز

تعمیر و نگهداری دستگاه قهوه‌ساز

یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش طول عمر اسپرسوساز خانگی، نگهداری و تعمیر به صورت دوره‌ای و مرتب آن است. زمانی که دستگاه قهوه‌ساز خود را به‌درستی استفاده می‌کنید و از آن نگهداری می‌کنید، اطمینان دارید که تمام قطعات آن به‌درستی کامل کار می‌کنند و مشکلی ندارند.

سرویس و تعمیر دستگاه اسپرسوساز در چه فواصل زمانی باید انجام شود؟

تعمیر دستگاه اسپرسوساز باید به‌عنوان سرویس و نگهداری منظم آن در نظر گرفته شود و وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری است، منظور نگهداری منظم از دستگاه است. چهار راهکار وجود دارد که شما باید آن‌ها را برای نگهداری بلندمدت دستگاه خود انجام دهید.

سرویس و نگهداری روزانه

شما باید پس از هر بار استفاده از دستگاه اسپرسوساز، آن را پس از صرف فنجان قهوه خود و پس از پایان روز، شستشو دهید و تمیز کنید. کارهایی که روزانه باید انجام دهید عبارت‌اند از:

  • اسکراب برس دستگاه در تمام قسمت‌ها تا تمام آسیاب‌های باقی‌مانده قهوه پاک شوند.
  • استفاده از مواد شوینده اسپرسوساز در فیلترکور و روشن‌کردن آن به مدت 10 ثانیه و چندین بار خاموش‌کردن آن به مدت 10 ثانیه. سپس مواد شوینده را بردارید و با استفاده از دستگاه شستشو با آب روشن و خاموش کنید تا آب شفاف شود.
  • تمیزکردن عصای بخار و پورتافیلترها. (بعد از هر بار استفاده باید میله‌های بخارپز را تمیز کنید).
  • پاک‌کردن قسمت بیرونی دستگاه

سرویس و نگهداری 3 ماهه

هر 3 ماه یکبار، باید کل دستگاه و تمام قطعات آن باید شستشو داده شود و تمیز گردد. شستشوی کامل به این معنی است که باید به:

  • واشرهای گروهی نگاه انداخت و در صورت لزوم آنها را تعویض کرد.
  • بررسی نرخ جریان و دمای آب
  • بررسی تمام سوئیچ‌های دستگاه شما
  • تست سرگروه و کیفیت آب دیگ

تست و نگهداری 6 ماهه

تقریباً 2 بار در طول سال، باید اطمینان پیدا کنید که تمام قسمت‌های دستگاه اسپرسوساز به طور کامل و طبق معمول خود، کار می‌کنند. کارهایی که باید در طول هر 6 ماه یکبار انجام دهید طبق موارد زیر است:

  • جداسازی پنل‌های بدنه و تمیزکاری و گردگیری و شستشوی گردوغبار ایجاد شده و مانده در آنها
  • تمیزکردن پروب سطح دیگ بخار دستگاه اسپرسوساز
  • سرویس و یا در صورت لزوم بازسازی و تعویض مجموعه بخار، شیر آب و شیر ضدمکش

تست سالانه

هرسال، بخش‌های خاصی از دستگاه شما نیاز به نگاه و توجه بیشتری دارند و حتی ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. اگر برخی از قطعات معیوب هستند یا مانند زمانی که برای اولین‌بار دستگاه خود را خریدید، کار نمی‌کنند، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. درحالی‌که تعویض این قطعات می‌تواند آزاردهنده باشد، پرداخت هزینه بسیار ناچیز برای انجام این کار می‌تواند طول عمر دستگاه اسپرسوساز شما را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد! پس زمان را تلف نکنید.

قطعاتی که بعد از یک سال استفاده باید بررسی شوند و تعویض گردند:

شیر آب گرم و بخار

شیر انبساط. (اگر مشکلی با نشتی یا کاهش دما در مخزن دارید، باید آن را تعویض کنید)

  • شیر ضد مکش
  • لوله زباله
  • سبد پورتافیلتر
  • بلبرینگ محرک Brew

چه زمانی نباید دیگر از دستگاه اسپرسوساز خود استفاده کرد؟

یک زمانی فرامی‌رسد که دیگر باید قید دستگاه اسپرسوساز را زد و با آن خداحافظی کرد؛ شاید این کار برای شما کمی دشوار به نظر برسد، چون این دستگاه همراه شما در تمامی لحظات زندگی شما بوده. پس باید بدانید که چه زمانی، زمان پایانی استفاده از دستگاه است.

زمانی که دستگاه شکسته باشد

گاهی اوقات، تعمیر دستگاه شکسته قهوه‌ساز ممکن است هزینه بیشتری برای شما نسبت به خرید یک دستگاه جدید داشته باشد.

شایع‌ترین و بیشترین شکستگی‌ها، در معیوب بودن پمپ‌های دستگاه، نشتی و قطعات شکسته شده آن است که تعویض آنها را در برخی موارد مشکل و غیرممکن می‌سازد. در مورد دستگاه‌های با قیمت بالاتر، بهتر است که قطعات را تعویض کنید، اما در مورد دستگاه‌های باقیمت پایین‌تر، تعویض خود دستگاه به‌صرفه‌تر است!

دستگاه به دلیل قدیمی بودن، منسوخ شده باشد

ممکن است بگویید که دستگاه‌های قدیمی، قطعات و کارایی بهتری نسبت به وسایل و دستگاه‌های جدید دارند، اما برخی از آن‌ها برای کاربردی بودن، دیگر به طرز غیرقابل‌قبولی قدیمی‌اند. مدل‌های قدیمی شاید فاقد نمایشگر و دستگاه‌های پخش آب و میله‌های بخار باشند. این ویژگی‌های محبوب می‌تواند زندگی شما را هنگام دم کردن یک فنجان بسیار آسان‌تر کند، اما اغلب اوقات نداشتن این ویژگی‌ها ممکن است توانایی شما را در نحوه بازی با روش‌های مختلف دم کردن محدود کند.

به طور کل، خلاص شدن از دستگاه اسپرسوساز خود، کاملاً به نظر شما و امکاناتی که مدنظرتان است، بستگی دارد.

آیا می‌شود که عمر دستگاه اسپرسوساز خانگی خود را افزایش دهیم؟

در جواب این سؤال باید گفت که بله. با نگهداری مناسب و تعویض قطعات در صورت لزوم، می‌توانید دستگاه خود را برای مدت طولانی‌تری به کار ببرید.

آیا برخی از برندها و مدل‌ها بیشتر از بقیه دستگاه‌های قهوه‌ساز عمر می‌کنند؟

باید گفت که هم بله و هم خیر! برخی از برندها از برندهای دیگر برتری خاصی دارند و این به قیمت، کیفیت و هدف شما بستگی دارد. اما در بیشتر موارد، تعمیر و نگهداری مناسب بیشتر از برند آن بر عمر دستگاه شما تأثیر می‌گذارد.

کلام پایانی …

اسپرسوساز یک دستگاه عالی برای همراهی شما در طول روز برای نوشیدن یک فنجان قهوه است. برای نگهداری درست از این دستگاه و افزایش طول عمر اسپرسوساز خانگی باید نکاتی را مدنظر داشته باشید تا دستگاه برای شما مدت‌زمان بیشتری کار کند. ما در این مقاله چندین مورد را برای شما بررسی کردیم تا بتوانید با رعایت آن‌ها، طول عمر دستگاه خود را هرچند کمی بیشتر، افزایش دهید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *