آموزشی

چگونه طول عمر دستگاه اسپرسوساز خود را بالاتر ببریم؟

چگونه طول عمر دستگاه اسپرسوساز خود را بالاتر ببریم؟

اسپرسوساز یکی از دستگاه‌های پرکاربرد، چه در خانه و چه در محل کار است و به طور معمول از آن در طول روز زیاد استفاده می‌شود. رعایت یک سری نکات در استفاده از آن، سبب افزایش طول عمر دستگاه اسپرسوساز ما می‌شود و از صرف هزینه‌های زیاد برای تعمیر آن جلوگیری می‌کند. اما برای این که یک دستگاه خوب و سالم داشته باشیم که برای مدت‌ها برای ما کار کند، چه نکاتی باید رعایت شود؟ ما در این مقاله مجموعه نکاتی را برای شما شرح می‌دهیم که افزایش طول عمر اسپرسوساز شما را به همراه دارد. همراه راشامال باشید.

اسپرسوساز همانند سایر دستگاه‌های برقی لوازم‌خانگی به دلیل قیمت بالا و کارایی مناسب و امکاناتی که دارند، از اهمیت زیادی برخوردارند. پس به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از معیوب و خراب‌شدن دستگاه، راهکارهایی را در نظر بگیرید تا افزایش طول عمر قهوه‌ساز خانگی شما را به همراه داشته باشد.

شاید سؤال شما هم باشد که چه عواملی باعث کاهش یا افزایش طول عمر دستگاه شما می‌شود؟ باید بدانید که عوامل متعددی هستند که باعث می‌شود اکثر مواقع به‌خاطر سهل‌انگاری مصرف‌کننده آن، باعث خراب‌شدن دستگاه می‌شود و طول عمر دستگاه را پایین می‌آورد.

اسپرسو، غنی و پیچیده است و گرفتن شات‌های شگفت‌انگیز آن، هیجان‌انگیز است. دم کردن اسپرسوی تازه، مستلزم این است که از دستگاه اسپرسوساز خود به طور کافی مراقبت کنیم و نگهداری از آن را به پشت‌گوش نیندازیم!

نوشیدن منظم قهوه فواید بی‌شمار زیادی دارد و خلق‌وخوی افراد و بهره‌وری آنها را در طول روز افزایش می‌دهد. بیشتر افراد تمایل دارند که روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه در اول صبح شروع کنند.

متخصصان قهوه و کسانی که تخصصی قهوه می‌خورند، اولویت بالایی برای نگهداری و تمیزکردن دستگاه خود قائل‌اند. چون می‌دانند که اگر دستگاه معیوب باشد و تمیز نباشد، بر طعم قهوه و نحوه عصاره‌گیری آن به‌شدت تأثیر می‌گذارد و طعم آن را ناخوشایند می‌کند. چه صاحب یک کافی‌شاپ باشید و چه یک دستگاه اسپرسوساز خانگی در خانه‌ی خود داشته باشید، تسلط بر نگهداری و نظافت و سرویس دستگاه، یک امر مهم و حیاتی است.

افراد برای دستگاه اسپرسوساز خود، مقدار قابل‌توجهی هزینه صرف می‌کنند. پس باید به‌درستی از آن محافظت و نگهداری کنند. اگر نتوانید از دستگاه خود به‌درستی نگهداری کنید، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید …

چگونه سبب افزایش طول عمر دستگاه اسپرسوساز خانگی خود بشویم؟

خوردن یک فنجان قهوه تازه تهیه شده، می‌تواند واقعاً وسوسه‌انگیز باشد. نحوه نگهداری از دستگاه شما، بر طول عمر دستگاه تاثیر زیادی دارد. معمولاً قهوه‌سازها ضمانت 2 ساله دارند. ولی یادگیری راه‌های سرویس و نگهداری از آن می‌تواند استفاده از گارانتی را به عقب بیندازد و عمر دستگاه را به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهد. راه‌های نگهداری از این وسیله اصلاً سخت نیستند، ولی به مراقبت دوره‌ای منظم دوره‌ای نیاز دارند که این موارد، بر کیفیت طعم قهوه و ماندگاری دستگاه تأثیر دارد.

اسپرسوساز را به طور مرتب تمیز کنید.

اسپرسوساز را به طور مرتب تمیز کنید.

دیده‌اید که بعد از هر بار استفاده از اسپرسوساز، مقداری از اسپرسو یا قهوه از فنجان و دستگاه به بیرون می‌ریزد که ممکن است باعث خرابی و کثیف و لک شدن دستگاه اسپرسوساز بشود. پس باید مخزنی که باقی‌مانده قهوه در زیر آن جمع می‌شود را خالی کرده تا دستگاه تمیز شود. جهت جلوگیری از خراب‌شدن دستگاه اسپرسوساز، باید آن را تمیز نگه داشت. این کار موجه افزایش طول عمر و کارایی دستگاه می‌شود.

هر نوع و مدل قهوه‌ساز جدا از این که از چه برندی باشند، چه اتوماتیک و چه دستی، برای افزایش طول عمر خود لازم است که درست استفاده شوند و به طور مرتب تمیز شوند. خالی‌کردن تفاله‌های قهوه و تمیزکردن و شستشوی آن با یک برس کوچک تأثیر زیادی روی طول عمر دستگاه قهوه‌ساز شما دارد. همچنین لازم است که مخزن شیر دستگاه قهوه‌ساز را پس از هر بار استفاده به طور کامل بشویید. تفاله‌های قهوه، گردوغبار، باکتری‌ها و رسوبات آب، فشار زیادی به دستگاه وارد می‌کنند و دستگاه را بیش از حد گرم می‌کند. همین امر موجب نیم‌سوز شدن دستگاه و پس از مدتی سبب سوختن موتور می‌شود و دستگاه را از کار می‌اندازد.

مراقبت از دستگاه اسپرسوساز خانگی شما دشوار و یا پرهزینه نیست. رعایت نکاتی ریز و گنجاندن چند مرحله ساده در روال هفتگی و ماهانه خود، می‌تواند عمر دستگاه شما را سال‌ها افزایش دهد.

اجازه دهید که به شما توضیح دهیم چگونه می‌توانید عمر دستگاه اسپرسوساز خود را افزایش دهید

برای افزایش طول عمر دستگاه اسپرسوساز بعد از تهیه هر شات قهوه چه کاری باید انجام داد؟

اولین کاری که برای تهیه یک قهوه خوب و عالی با طعم بی‌نظیر لازم است، تمیزکردن و رسوب‌زدایی دستگاه اسپرسوساز است. تمیزکردن دستگاه در درازمدت سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های آینده برای تعمیر و سرویس هزینه‌هایتان می‌شود. نفوذ باکتری به قهوه، طعم آن را عوض می‌کند و بوی قهوه را از بین می‌برد. حتی اگر شما بهترین دانه قهوه را تهیه کرده باشید و به بهترین وجه آن را آسیاب کرده باشید، وقتی دستگاه اسپرسوساز به‌خوبی تمیز نشده باشد، عصاره خوبی از آن گرفته نمی‌شود و طعم قهوه را بدمزه می‌کند. پس لازم است که هرازچندگاهی یا هر چندماه یکبار، دستگاه را با استفاده از محلول سرکه سفید و آب بشویید.

رسوب‌زدایی اسپرسوساز

رسوب‌زدایی اسپرسوساز

طبق یک جمله قدیمی که همه‌جا آن را شنیده‌اید، پیشگیری، بهتر از درمان است! پس تا جایی که ممکن است مانع ایجاد رسوب در دستگاه خود شوید. می‌توانید جهت جلوگیری از ایجاد رسوب در دستگاه، از آب تصفیه شده استفاده کنید تا مانع نشست رسوب در دستگاه بشود. اگر منطقه زندگی شما دارای آب با درجه سختی بالایی است، حتماً از آب تصفیه شده استفاده کنید. آب سخت، آهک به‌شدت زیادی دارد و همین آهک باعث نشست رسوب در دستگاه و اجزای آن می‌شود و دستگاه را خراب می‌کند.

برای رسوب زدایی دستگاه تفاوتی میان برندهای مختلف نیست، مثلاً فرقی بین اسپرسوساز مباشی با دلونگی در ان میان نیست، رسوب همواره به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه بایستی انجام شود.

تمیزکردن روزانه دستگاه اسپرسوساز برای افزایش طول عمر دستگاه اسپرسوساز

همیشه سعی کنید که دستگاه خود را تمیز نگه دارید، چه در استفاده خانگی و چه در کافه. تمیز بودن دستگاه روی کیفیت اسپرسو تأثیر بسزایی دارد.

برای تمیزکردن روزانه دستگاه لازم است کارهای زیر را انجام دهید.

تمیزکردن نازل بخار

نازل بخار در اثر استفاده زیاد می‌تواند به شیر آغشته شود و نیاز به نظافت منظم دارد

نازل بخار را روشن کنید و بگذارید یک دقیقه به طور مداوم کار کند.

حال قسمت بیرونی نازل بخار را ابتدا با یک دستمال مرطوب و سپس با یک دستمال خشک، پاک کنید.

اگر دستگاه خانگی دارید و تعداد شات پایین در طول روز مصرف دارید، لازم است در پایان استفاده از آن، کارهای زیر را انجام دهید.

  • ابتدا پرتافیلتر را بیرون بیاورید و داخل سینک شستشو بدهید.
  • پرتافیلتر را بندید و یک فنجان بزرگ خالی در زیر آن قرار بدهید تا پر شود.
  • پس از اتمام کار، پرتافیلتر را دوباره برداشته و داخل سینک بشویید.

خالی‌کردن شات اسپرسوساز بعد از هر بار استفاده

باقی‌ماندن تفاله قهوه یا اسپرسو درون شات موجب خراب‌شدن شات و زنگ زدن اجزای داخل دستگاه اسپرسوساز می‌شود. باتوجه‌به این موارد، شات دستگاه را تمیز کنید و درون آن را به طور کامل بشویید.

اندازه آسیاب قهوه را بشناسید و متناسب با دستگاه خود، آن را آسیاب کنید.

دستگاه‌های اسپرسوساز درجه تنظیم آسیاب دارند. یعنی قبل از روشن‌کردن دستگاه و بسته به نوع و اندازه دانه‌های قهوه درجه آسیاب را تنظیم کنید. اگر درجه تنظیم آسیاب اشتباه باشد، دستگاه به‌خوبی کار نمی‌کند و دچار آسیب می‌شود. علاوه بر این، تنظیم نبودن درجه آسیاب طعم و عطر اصل قهوه را از بین می‌برد.

دستگاه را روشن نگذارید

دستگاه‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک جدید، قابلیت خاموش شدن خودکار دارند و پس از دم کشیدن قهوه خاموش می‌شوند. روند دم کشیدن قهوه با هر نوع دستگاه قهوه‌ساز طولانی نیست و روشن بودن دستگاه در طی این مدت نمی‌تواند آسیبی به دستگاه وارد کند؛ بنابراین اگر قهوه‌ساز شما به‌صورت اتوماتیک خاموش نمی‌شود، لازم است دقت بیشتری در نحوه استفاده از آن داشته باشید و پس از آماده‌شدن قهوه، دستگاه را به‌سرعت خاموش کنید. روشن ماندن طولانی‌مدت قهوه‌ساز به دلیل جریان مداوم برق درون دستگاه، عملکرد آن را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

شوینده دستگاه اسپرسوساز

در هنگام خرید یک دستگاه اسپرسوساز، به دستورالعمل‌های نوشته شده در آن دقت کنید. مطالب نوشته شده در آن راجع به شستشوی دستگاه می‌تواند به شما کمک کند تا به‌درستی دستگاه خود را بشویید تا آسیبی به آن وارد نشود. اگر ماده و محلول خاصی برای دستگاه در دفترچه آن نوشته نشده بود، می‌توانید از ماده شوینده‌های مختلف استفاده کنید. بعضی از ماده‌های شوینده وجود دارند که به شکل پودری هستند و وزنی معادل 500 گرم دارند و مدت‌زمان زیادی می‌توانید از آن استفاده کنید تا دستگاه خود را شستشو نمایید.

جمع‌بندی …

در این مقاله راهکارهایی ارائه شد تا بتوانید طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید. مراقبت از دستگاه و تمیز نگه‌داشتن آن باعث افزایش طول عمر مفید دستگاه می‌شود. هزینه‌ای که صرف تمیز و نگهداری و سرویس دستگاه خود می‌کنید، برای شما به‌صرفه‌تر است و باعث افزایش طول عمر اسپرسوساز شما می‌شود. اگر دیدید که دستگاه شما به طور درستی کار نمی‌کند و یا طعم و مزه قهوه عصاره‌گیری شده آن تغییر کرده است، لازم است که در نحوه نگهداری آن تغییر عقیده بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *