آموزشی, دستور پخت | طرز تهیه

10  اشتباهی که ممکن است به هنگام درست‌کردن قهوه انجام دهید

10  اشتباهی که ممکن است به هنگام درست‌کردن قهوه انجام دهید

به هنگام درست‌کردن قهوه به‌عنوان یک باریستا یا حتی برای مصرف‌های خانگی نیاز است تا به یک سری نکات توجه کافی شود تا بتوان قهوه‌ای خوشمزه و باکیفیت تهیه کرد. درست‌کردن قهوه یک سری قوانین خاص خود را دارد؛ ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا به چند تا از این اشتباهات درست کردن قهوه بپردازیم تا شما بتوانید باکیفیت‌ترین قهوه را برای خود درست کنید و میل کنید. با راشامال همراه باشید تا اشتباهات درست کردن قهوه را بشناسید.

طرز دم قهوه

طرز دم قهوه

  1. گوگل کردن نکات تهیه قهوه اسپرسو

پنج سال پیش، من یک باریستای تازه وارد خانه بودم و به کمک نیاز داشتم. یک جستجوی سریع در گوگل بسیاری از “حقایق” و تکنیک‌های متناقض را آشکار کرد که آب یادگیری من را گل‌آلود کرد. کاملاً ناامید شدم. ما بیشتر مواد آموزشی اسپرسو Clive را بر اساس این تجربه استوار کردیم.

توصیه می‌کنیم قبل از شروع به کار خود، اصول را از یک مکان و با یک برنامه درسی منسجم بیاموزید. اصول اولیه دوز، توزیع، کوبیدن و نسبت‌های دم‌کردن را بهتر است از منبعی با تمرکز بر آموزش باریستاهای خانگی و نه متخصصان به دست آورید. در حالی که بیش از یک راه برای تهیه اسپرسو وجود دارد، توصیه می‌کنیم با اصول اولیه ثابت شروع کنید، اعتمادبه‌نفس و مهارت خود را به دست آورید و سپس به سمت تکنیک‌های پیشرفته‌تر تنظیم دقیق‌تر بروید.

  1. استفاده از قهوه‌ای که در اوج طراوت و تازگی نباشد

ما نمی‌فهمیم که چرا برخی از باریستاهای جدید این همه پول برای تجهیزات جدید خرج می‌کنند و سپس از دانه‌های 30-60 روزه استفاده می‌کنند و اگر تاریخ برشته ای روی کیسه نداشته باشد، معمولاً بسیار قدیمی‌تر از این است. مانند خرید یک فراری کاملاً جدید و استفاده از سوخت اکتان 81 است که در یک گاراژ قدیمی پیدا کرده‌اید.

از لوبیاهای “تازه” استفاده کنید، به طور ایده‌آل 4 تا 14 روز خارج از بو داده و آنها را به درستی نگهداری کنید. لطفاً آنها را در یخچال یا فریزر نگذارید و اگر کیسه‌ها با دریچه CO2 با نیتروژن شستشو می‌شوند (مانند کیسه‌های Greater Goods، Verve و Onyx)، آنها را تا زمانی که آماده دم کردن شوند در کیسه مهر و موم کنید.

  1. استفاده نکردن از ترازو

96 درصد از مشکلاتی که باریستاهای تازه وارد دارند، ناشی از توجه به دوز و خروجی آنها و سپس انجام تنظیمات است. هنگامی که برای اولین بار در حال یادگیری هستید، به بازخورد یک مقیاس دقیق نیاز دارید تا مطمئن شوید که مشکل درست را رفع کرده‌اید. اگر از 20 گرم قهوه برای تولید 30 گرم اسپرسو استفاده می‌کنید و 2 گرم کاهش می‌یابد، 10٪ است.

در Clive، هر کارمندی هر روز از یک ترازو Acaia استفاده می‌کند. این کار تنها چند ثانیه طول می‌کشد و قهوه بهتری تولید می‌کند و ضایعات را کاهش می‌دهد. حداقل، این کار را برای چند ماه اول انجام دهید تا زمانی که اصول اولیه را به دست آورید و دستور پخت و دم آوری قهوه دستتان می‌آید!

  1. تمپ نادرست

از استباهات درست کردن قهوه این است که بسیاری از باریستاهای جدید قربانی این امر شده‌اند. شما یک شات قهوه می‌کشید ممکن است تا کمی از قهوه از ظرف بیرون آید و تپه تشکیل دهد؛ فشار دادن ثابت و کاملاً تراز هر بار تنها راه برای تهیه اسپرسوی عالی است.

  1. استفاده از آب تصفیه نشده

در حالی که ممکن است فکر کنید آب لوله‌کشی تمام چیزی است که برای قهوه‌سازتان نیاز دارید، اما اغلب حاوی مواد معدنی و مواد شیمیایی است که می‌تواند با آنهایی که در قهوه شما وجود دارد، تعامل داشته باشد. پس لازم به ذکر است آب شما این پتانسیل را دارد که طعم و عطر قهوه شما را تغییر دهد.

۹۸ درصد اسپرسو را آب تشکیل می‌دهد. 2% دیگر ترکیباتی هستند که از حل شدن در آب ایجاد می‌شوند. دادن یک پالت دوست‌داشتنی و فیلتر شده برای اجرا، طعم اسپرسو را دلپذیر می‌کند.

آب سخت تنها یک نه مستقیم است. ماشین‌های قهوه‌ساز باید مدت‌زمان زیادی کار کنند. فقط اطمینان حاصل کنید که در وهله اول مقیاس نمی‌شود. لازم به ذکر است رسوب‌زدایی گاهی اوقات می‌تواند حتی مشکلات بیشتری نسبت به خود ترازو ایجاد کند. همیشه سختی آب خود را بین 35 تا 85 پی پی ام نگه دارید تا اسمز معکوس را حذف کنید، مگر اینکه با آب موج سوم آن را پس بگیرید. هر 3 تا 6 ماه یکبار، آب خود را آزمایش کنید. سختی منابع آب شهری به‌صورت فصلی متغیر است. اگر در مکانی زندگی می‌کنید که باران‌های شدید می‌بارد، ممکن است به‌طور چشمگیری تغییر کند.

استفاده از آب تصفیه نشده

استفاده از آب تصفیه نشده

  1. تمیزکردن نامناسب یا نادیده گرفته شده

درست مانند ماشین شما، وان حمام شما، یا محلی که در آن زندگی می‌کنید و مواد غذایی خود را نگه می‌دارید، یک قهوه‌ساز هم نیاز به شستشوی خوب دارد اگر آن را تمیز نکنید، ممکن است کثیفی، طعم‌های بد، و تعداد زیادی باکتری و سایر آلاینده‌ها را دعوت کنید که حتی باکیفیت‌ترین قهوه را نیز از بین می‌برند؛ در این شرایط ممکن است این قهوه شما را بیمار کنند.

قهوه یک فرآورده غذایی است. پوسیده و فاسد می‌شود. زمانی که قهوه فاسد و گندیده می‌شود، نه تنها طعم وحشتناکی دارد، بلکه می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. شما هرگز یک موز کهنه را که نیمه گندیده است بر نمی‌دارید و بگویید “فقط خوردن آن راحت‌تر است.”

جزئیات نحوه تمیزکردن قهوه‌ساز بستگی به سازنده‌ای دارد که شما ترجیح می‌دهید از آن استفاده کنید. مهم نیست که از کدام نوع استفاده می‌کنید، تمیزکردن منظم و کامل اطمینان حاصل می‌کند که قهوه‌های آینده شما عاری از خاک و آلودگی‌های قدیمی است.

  1. استفاده بیش از حد قهوه

مطمئناً درست‌کردن یک فنجان قهوه بزرگ برای یک میان وعده یا برای گذراندن روزتان راحت است، اما اگر دنبال یک نوشیدنی واقعاً استثنایی هستید، ایده‌آل نیست. هر چه مقدار قهوه‌ای که درست می‌کنید بیشتر باشد، به دست آوردن بهترین طعم و عطر از مواد تشکیل‌دهنده سخت‌تر است.

پس لازم است به این نکته توجه داشته باشید و فکر نکنید که اگر هرچه بیشتر از قهوه استفاده کنید و غلظت را بالا ببرید طعم آن بهتر می‌شود بلکه ممکن است اثری معکوس داشته باشد.

  1. استفاده از فنجان قهوه نامناسب

ممکن است که این مورد به جای یک مشکل، ترجیحی شخصی به نظر برسد، اما فنجانی که برای لذت بردن از قهوه خود استفاده می‌کنید اهمیت دارد. پلاستیک قطعاً خارج شده از لیست فنجان‌های قهوه است چرا که نه تنها طعم قهوه شما را تغییر می‌دهد، بلکه می‌تواند حاوی بیسفنول A (BPA) باشد که می‌تواند در طول زمان به قهوه‌تان نفوذ کند. BPA در بسیاری از محصولات پلاستیکی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به شدت برای سلامتی مضر هستند

  1. نگهداری قهوه به روش اشتباه

همه کیسه‌های قهوه برای نگهداری طولانی‌مدت قهوه طراحی نشده‌اند. اکسیژن و رطوبت دشمنان قسم‌خورده قهوه شما هستند، بنابراین دور نگه‌داشتن آنها از دانه‌های با ارزش خود برای شادی قهوه ضروری است.

قهوه کامل خود را در قوطی‌های قهوه باکیفیت بالا و بدون هوا، در مکانی خشک و خنک، دور از هوا، نور و دماهای شدید (گرم یا سرد) نگهداری کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشید.

  1. آسیاب نادرست قهوه

یکی دیگر از اشتباهات درست کردن قهوه این است که اگر دانه‌های قهوه شما برای سبک و روش قهوه‌ای که درست می‌کنید آسیاب نشده باشند، نمی‌توانند ترکیباتی را که طعم، رنگ و عطر را در فنجان نهایی ایجاد می‌کنند آزاد کنند. خرید قهوه از قبل آسیاب شده شانس تنظیم دقیق آسیاب خود را از شما سلب می‌کند و ممکن است آسیاب باکیفیت پایین بهترین نتیجه را به همراه نداشته باشد.

وقتی دانه‌های قهوه را آسیاب می‌کنید (و حتماً باید بهترین قهوه را داشته باشید!)، سعی کنید آسیاب یکنواختی داشته باشید تا تمام تفاله‌های قهوه یکنواخت شوند و به آب اجازه دهند از بین آنها عبور کند و یک فنجان قهوه عالی ایجاد کند. روی یک آسیاب قهوه باکیفیت بالا سرمایه‌گذاری کنید و فوراً متوجه تفاوت طعم قهوه خود خواهید شد.

آسیاب نادرست قهوه

آسیاب نادرست قهوه

جمع‌بندی

میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان قهوه داغ و خوشمزه را به‌عنوان بخشی از مراسم روزانه خود می‌سازند. تنها در ایالات متحده، مردم تقریباً دو فنجان به ازای هر نفر در روز مصرف می‌کنند. این یعنی بیش از 633 میلیون فنجان قهوه در هر روز!

متأسفانه برای دوستداران قهوه، برخی اشتباهات درست کردن قهوه جزئی در فرایند دم کردن می‌تواند طعم و کیفیت تمام شده را به شدت تغییر دهد که سعی شد در این مقاله درباره‌ی برخی از این اشتباهات رایج صحبت شود.

با تشکر از شما که وقت ارزشمندتان در اختیار ما گذاشیتد و به مطالعه این مقاله پرداختید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *